Bøger / faglitteratur

Klassisk kritisk teori : Adorno, Habermas, Horkheimer, Marcuse og Fromm

Antologi med 10 artikler af 5 tyske teoretikere inden for den såkaldte Frankfurterskole. Indeholder dels noget generelt om hvad kritisk teori er, dels eksempler på analyser, fx om oplysningens begreb, kulturindustri og krisebegreb.

d. 22. juli 2015

Erik Nicolaisen Høy

d. 22. juli 2015

Tekstsamling om Frankfurterskolens videnskabsteori, samfundsanalyse og socialfilosofi for studerende på de videregående uddannelser.

Antologi med 10 artikler af de 5 største teoretikere inden for den såkaldte Frankfurterskole. Ca. 2/3 er skrevet af Horkheimer og Adorno, resten af Habermas, Marcuse og Fromm. Artiklerne indeholder dels noget generelt om hvad kritisk teori er, dels eksempler på analyser, fx om oplysningens begreb, kulturindustri og krisebegreb. Den giver desuden et indblik i forholdet til bl.a. Kant, Hegel og hvad der betegnes som "borgerlig tænkning", formålet med en kritisk teori, overvejelser om selvfortolkning og om individ og samfund.

Den nymarxistiske Frankfurterskole er en af de mest indflydelsesrige indenfor videnskabsteori i det 20. århundrede og er pensum på de fleste videregående uddannelser. Forståelsesmæssigt ligger deres tanker i den svært forståelige ende med et meget højt abstraktionsniveau, selvom antologien er mere forståelig end forfatternes hovedværker og oversatte værker.

Bogen udfylder et hul hvad angår Horkheimer, idet kun et enkelt værk Oplysningens dialektik, 2004 er udgivet på dansk. Dette gælder delvis også Adorno, af hvem det mest er hans bøger om kunst og musik der er oversat.

Informationer og udgaver