...

Introduktion til den tyske filosof Kants liv og værk. For interesserede i filosofi og filosofihistorie med en bredt formidlende tilgang.

Anmeldelser (1)

d. 13. aug. 2020

Kent Skov

d. 13. aug. 2020

Lise Søelund er cand.mag. i idéhistorie og forfatter til en række udgivelser især om Søren Kierkegaard. Hun er desuden "husfilosof" på Silkeborg Bibliotek. LS' formål er at formidle den stadigt aktuelle filosof Immanuel Kant (1724-1804). LS formidler Kants tanker om pædagogik og opdragelse i værkerne Om pædagogikKritik af den praktiske fornuft og hans moralfilosofiske hovedværk Kritik af den praktiske fornuft. Kant blev født og levede i det nuværende Kaliningrad (tidl. Königsberg) i det nuværende Rusland, som LS opsøger, med henblik på at afdække Kants opvækst og liv og indflydelsen på hans tænkning. Forsynet med enkelte privatfotosLise Søelund er cand.mag. i idéhistorie og forfatter til en række udgivelser især om Søren Kierkegaard. Hun er desuden "husfilosof" på Silkeborg Bibliotek. LS' formål er at formidle den stadigt aktuelle filosof Immanuel Kant (1724-1804). LS formidler Kants tanker om pædagogik og opdragelse i værkerne Om pædagogik og hans moralfilosofiske hovedværk . Kant blev født og levede i det nuværende Kaliningrad (tidl. Königsberg) i det nuværende Rusland, som LS opsøger, med henblik på at afdække Kants opvækst og liv og indflydelsen på hans tænkning. Forsynet med enkelte privatfotos.

LS genfortæller mere end perspektiverer Kants almengyldige regler for, hvordan vi bør omgås hinanden og hans erkendelsesteoretiske tanker. LS veksler mellem gennemgang af Kants hovedtanker med afstikkere til andre filosoffer som fx Sokrates og Rousseau samt naturvidenskabsmænd som Kepler og Newton. Interessant er levnedsbeskrivelsen af den punktlige og asketiske mand, som kan minde om Kierkegaard. Tilgangen er associerende mere end systematisk. Bogen kan evt. bruges til læsekredse om filosofi.

Kants værker er rigt repræsenteret på dansk. Om Kant findes også den introducerende antologi Erkendelse, moral og system på et lidt højere niveau.