Bøger / faglitteratur / bibliografier

Historie : fortidsbrug og erindringsspor

Undersøgelse af hvad historie er og hvornår og hvordan historie som aktivitetsmønster er opstået, samt beskrivelse af de former for fortidsbrug, erindringsspor og historiebevidsthed, der er i spil i et samfund på et bestemt tidspunkt.

d. 21. aug. 2014

Per Drustrup Larsen

d. 21. aug. 2014

Med emnet i hænderne på så erfaren en faghistoriker og formidler, med flere bøger og mange triller bag sig, bliver den historieinteresserede læsere med lyst til at vide mere om, og videreformidle sammenhængen mellem fortid, nutid og fremtid med denne bog forsynet med et godt skrevet og grundigt værktøj.

En koncentreret formidlet bog både om historie som fag og som et betydende element for forståelsen hos almindelige folk af både nutid og fremtid. Der er i bogen videreformidlet så mange erfaringer, så megen viden og mange års forskning, at det er noget af en opgave at følge med i argumenter og følgeslutninger, og en enkelt gennemlæsning yder ikke bogen retfærdighed. Den er på samme tid langhåret forskning og nede på jorden formidling af et emne af stor betydning for alle: faghistorikere, undervisere, lokalhistorikere og alment historisk interesserede.

Bogen både kondenserer og supplerer forfatternes øvrige bøger om historie og historiefaget fx Historie - livsverden og fag, 2003, Kulturarv, 2008, og Hvad er historie, 2010. Fagligt højt niveau og formidlingsstil som en kombination af TED, Danskernes Akademi på DR og de øvrige bind i forlagsserien Univers fra AU.

En god og klog bog for forståelsen af historie som fag og af historiens betydning for nutid og fremtid. Med gode og også nutidige eksempler forklares emnet på højt akademisk niveau og samtidig klart forståeligt og tankevækkende. Den har gjort indtryk på mig og skal læses endnu grundigere.

Kristeligt dagblad

d. 8. dec. 2014