Bøger / faglitteratur

Fru Jensen og andre vestindiske danskere : dansk-vestindiske sømænd, tjenestefolk og arbejdere i Danmark 1880-1920

Om dansk-vestindere, der kom til Danmark. De fleste blev i kort tid, enkelte slog sig ned og stiftede familie. Om hvordan vestinderne blev modtaget i det danske samfund, og hvor mange der var, og hvad de beskæftigede de sig med, mens de var i landet.

d. 7. mar. 2016

Thomas Ry Andersen

d. 7. mar. 2016

Tankevækkende og fornemt illustreret værk om at være vestinder i Danmark i 1880-1920. Til alle historisk-interesserede læsere.

Per Nielsen, der er historiker og knyttet Nationalmuseets samlinger, beretter i dette værk om 90 dansk-vestindere og tre britisk-vestinderes liv og skæbne fra de ankom til Danmark i årene fra 1880 til 1920. Bogen bygger på et bredt kildemateriale og giver svar på en række spørgsmål, bl.a. hvor mange vestindere der kom hertil, hvordan de blev modtaget i det danske samfund, og hvad de beskæftigede sig med. De fleste opholdt sig kun kort tid i Danmark, enkelte slog sig ned og stiftede familie, hvilket ofte gik overraskende godt og nemt. Én af disse vestindere var Henriette Jensen. Hun stammede fra afrikanske slavearbejdere på Sankt Croix, og boede 49 år i København. Bogen er illustreret med fotografier af vestindere, som stammer fra Nationalmuseets samlinger og private fotoalbum. Med noter og litteraturliste, samt liste med navn, skibe, steder og emner.

Et stykke historie, der ikke er blevet belyst før, når de store linjer i fortællingen om Danmark er blevet trukket op. En velskrevet og spændende bog, som virkelig vækker til eftertanke, især i lyset af debatten om Danmark som et multikulturelt samfund.

Generelle beskrivelser af forholdene i kolonierne finder man i Kolonierne i Asien og AfrikaKolonierne i VestindienKulturmøder i dansk kolonihistorie og Kolonierne i Vestindien. Fokus på kulturmødet har Kulturmøder i dansk kolonihistorieGenerelle beskrivelser af forholdene i kolonierne finder man i Kolonierne i Asien og Afrika og . Fokus på kulturmødet har Kulturmøder i dansk kolonihistorieGenerelle beskrivelser af forholdene i kolonierne finder man i Kolonierne i Asien og Afrika og Kolonierne i Vestindien. Fokus på kulturmødet har .

Berlingske tidende

d. 19. jan. 2016