Bøger / faglitteratur / biografier

DT - en krønike om Dan Turèll og hans tid

Om forfatteren og mediefiguren Dan Turèll (1946-1993) og om den verden og tid, han levede og deltog i.

d. 5. nov. 2013

Kent Skov

d. 5. nov. 2013

Den velskrevne og underholdende biografi vil have bred appel. Både for de mange for hvem DT er en forfatter, man har oplevet, læst og elsket - samt for dem der skal stifte bekendtskab med hans vidtspændende forfatterskab nu og læse og forholde sig til ham fx som studerende og underviser.

HP's biografi under betegnelsen "krønike" passer godt. Den er hverken en kronologisk eller systematisk gennemgang af DT's liv eller værk; men en blanding af det hele. I tematiske kapitler beretter en fortællelysten HP om DT's liv og tildragelser. Om kunstnerlivet på Frederiksberg og Vesterbro, med lange uddrag fra de tv-shows DT deltog i med sin udtalte sans for både det folkelige og det lyrisk elitære. En lang beretning om Turell-familiens tilværelse fra forældrene mødte hinanden og slog sig ned i en lille lejlighed på Vesterbro til det fine lille hus i Vangede (hvis tilblivelse PH dykker dybt ned i), som DT og søskende voksede op i. Der er også nedslag i det vidtspændende forfatterskab, fra ungdommens og ungdomsoprørets eksperimenterende digte til kriminalromanerne, reportagerne, kulturkritikken, sangteksterne og jazzmusikken, som DT dyrkede stærkt hele livet. Bogen kommer godt rundt om DT med sidespring til detaljer og anekdoter.

Lægger sig fint i forlængelse af en portrætbog som Superdan af Peder Bundgaad og værkgennemgangene fx Vild med Turèll.

Bred og underholdende krønikebog om DT, der med fortællelyst kommer godt rundt om digterens brogede liv.

Berlingske tidende

d. 8. nov. 2013