Bøger / faglitteratur

Den illegale presse 1940-45 : en antologi

udvalg af tekster fra de mange illegale blade, løbesedler, småskrifter, etc, som var spredt over hele Danmark under den tyske besættelse og okkupation af landet, 1940-1945, under 2. Verdenskrig. Udvalget her er fra Det Kongelige Biblioteks store samling af illegale blade og skrifter og forbudte bøger m.v. Det omfattende udvalg er sat ind i en historisk tidsramme, med fyldige beskrivelser af små og store, dagligdags og mere dramatiske begivenheder, under besættelsen, så bogen kan samtidig læses som en beskrivelse af Danmarkshistorien og Besættelsestidens historie. "I udvælgelsen af det stof fra de illegale publikationer, der udgør denne antologi, er hovedvægten ikke lagt på den "florissante periode", de sidste halvandet år, da den illegale presse satte en i forhold til landets størrelse rekord i henseende til publikationernes mængde og oplag. Hovedvægten er her lagt på den vigtigste del af modstandsbevægelsens historie, de tidlige år, da det hele blev til. Linjen indtil kapitulationen er dog fulgt op, således at antologien skulle give læseren et levende og nærværende indtryk af de fem års problemer og kamp.".
Bogen indledes med en beskrivelse af historien bag den illegale presse, den tyske censur og propaganda, produktionen og distributionen af undergrundsbladene, etc. og har iøvrigt indholdet: Forord ved Jørgen Hæstrup. 1940: 9. april. Kamp og okkupation. Passiv modstand. 1941: Kommunisternes internering. Periodisk udkommende illegal presse opstår. Antikominternpagten. Spredte træk. 1942: Kampen mod forhandlingspolitikken. Vilh. la Cour's arrestation. Telegramkrisen. Aktioner mod den illegale presse m.m. 1943: Modstandsbevægelsens sejr over forhandlingspolitikken. Folketingsvalget i marts. Den første dødsdom. De første folkestrejker. Den 29. august. Jødeforfølgelsen. Frihedsrådets oprettelse. Dødsdomme i Århus, Kolding og Randers. 3 danske myrdet i København. 1944: Under tysk terror. Mordet på Kaj Munk. Oberst Paludan-Müller. Folkestrejken i København. Modet på de elleve. Chr. Ulrik Hansen's sidste brev. Aktionen mod politiet. Den første frie regering. Brev fra Niels Fiil. Breve fra Dyrlæge Albert Iversen. 1945: Mod befrielsen.

d. 19. dec. 2018

Helge Stenkilde

d. 19. dec. 2018

Denne antologi består af stof fra illegale pjecer, løbesedler m.v. og egentlige blade fra den første spæde begyndelse, som er behandlet mest udførligt, til den illegale presses behandling af befrielsesproblemerne. Der er ikke medtaget egentligt nyhedsstof. Iøvrigt indeholder bogen trods sit omfang kun en brøkdel af det illegale stof. Bogen er ikke forsynet med kommentarer, men da de enkelte bidrag ofte giver en bred orientering om og kommentar til datidens vigtigste begivenheder, kræves der i mindre grad, end man på forhånd ville tro, baggrundsviden for at kunne få udbytte af bogen. Det må dog siges at bogen i første række henvender sig til læsere der ønsker at uddybe deres viden om besættelsestiden gennem læsning og studium af denne vægtige kildepublikation.

Ekstra bladet

Bent Grasten