Bøger / skønlitteratur / roman

De dansk-vestindiske nisser : en julefortælling for voksne

En underfundig fortælling i julekalenderstørrelse om tre nisser der rejser fra de Vestindiske øer til Danmark for at genfinde risengrøden, som danskerne tog med hjem da de solgte øerne i 1917.

d. 26. sep. 1997

Elsebeth Kristensen

d. 26. sep. 1997

De dansk vestindiske nisser er en julebog for voksne, i 24 små kapitler følger vi de danske vestindiske nisser Hr. Krøjs, Jane og Thomas, der er blevet rejst fra. I 80 år har de overvejet at forlade øerne, for der er nemlig ingen risengrød, og det er jo som bekendt risengrød, der gør maven.... På turen til Danmark møder de charterturisten, der dårlig nok ved, hvor han har været, i lufthavnen to venlige betjente, en pressesøgende ex-kulturminister og sådan bliver Flemming Jensen ved. Det er en rammende og humoristisk beskrivelse af Danmark anno 1997, hvor overfladiskhed, jagten på den store skrabelodsgevinst og mediefikserede politikere spiller en stor rolle. Der er et herligt bevis på, at julemanden logisk set ikke kan eksistere, en rundtur i Folketinget, hvor almindelige trafiktavler symboliserer personer eller politiske emner, gæt selv hvad ensrettet symboliserer. Sproget er herligt og fyldt med finter, der bare bliver bedre ved genlæsning. Bogen har delvis været bragt i dagbladet BT i 1996, men her er den altså samlet, og med den i hånden vil den søde ventetid bare gå ufattelig godt. Flemming Jensen har bl.a. tidligere fået udgivet Vejledning i sælfangst fra 1975 og Breve til Mogens i 1997. Bogen er ill. med tegninger af Riko Lundqvist, den havde fortjent bedre.