Bøger / faglitteratur til børn / billedværker

Danske øjeblikke : danske pressefotos i 100 år

Opdelt efter tiår og illustreret med pressefotos gives et signalement af danskernes arbejdsliv, sociale og kulturelle liv samt fritids- og hverdagsliv gennem det 20. århundrede.

Kent Skov

d. 21. okt. 1998

Danske øjeblikke er en flot og appetitlig billeddanmarkshistorie og mere end en smuk bladrebog til sofabordet, hvor læseren samtidig får billederne sat ind i en beskrivende historisk sammenhæng. LD's journalistisk letløbende tekst, som i udbygget form er ved at blive til en tv-serie er af indlysende grunde ikke særligt dybtgående - det er ikke bogens ærinde. Men de ti kapitler opdelt i tiår fra 1900 til 2000 giver et ganske godt og levende signalement af de enkelte årtiers karakteristika af danskernes arbejdsliv, sociale og kulturelle liv og fritids- og hverdagsliv. Billedsiden, som journalist og billedbureauchef Karsten Lindhardt har stået for, er fremragende og det bærende i bogen. En righoldig, håndplukket samling af danske pressefotos fra (næsten) 100 år, der med afsæt i det første danske foto trykt i en dansk avis - nogle børn foran en legetøjsbutik i København optrykt i Politiken i 1908 - viser stærke, rørende, humoristiske, tragiske og glade billeder i flot opsætning og gengivelse med en engageret og uddybende billedtekst. Der findes faktisk ikke meget, der i sammenhæng illustrerer vort århundrede - andre lignende publikationer Året i billeder og Årets pressefoto o.l. har naturligt årbogens afgrænsede karakter, så bogen vil være anvendelig i mange sammenhænge. Intet register.

Jyllands-posten

d. 18. okt. 1998