Dansk Vestindien : et håndværkertilbud

Samling af 50 postkort fra Dansk Vestindien fra begyndelsen af 1900-tallet. Sideløbende fortæller postkortene sammen med nye fotos af de samme lokalisationer, historien om den danske kolonitid i Vestindien.

d. 21. feb. 2020

Carsten Güllich-Nørby

d. 21. feb. 2020

Du som generelt er kulturhistorisk interesseret, eller som søger supplerende information om den danske kolonitid i Vestindien, kan her dykke ned i en unik samling af 50 postkort fra Dansk Vestindien fra begyndelsen af 1900-tallet.

Bogens indledning fortæller, at ingen ved, hvorfra samlingen stammer, hvem som har samlet den eller hvorfor. Kun et postkort har et frimærke, mens de andre kort er urørte af frimærker og stempler. Bogen fortæller: "Postkortene bliver således til et tilfældigt udgangspunkt for et tidsbillede af en verden, der gik fra at være dansk til amerikansk." Bogen fortæller sideløbende med postkortene og nye fotos af de samme lokalisationer, historien om den danske kolonitid i Vestindien fra det første danske skib lægger til på St. Thomas i 1664 til den danske kolonitid efter mange tilløb ender med et salg øerne til USA med overdragelse i 1917. Rigsarkivet har i dag en check på beløbet 25.000.000 dollars. Bogens sidste nutidige foto er af en af de vilde høns som flokkes rundt omkring på øerne. Her fortæller teksten: "De sort-brune af slagsen hævdes af nogen at være efterkommere af gamle danske høns - levende kulturhistorie.".

Unik samling af postkort. Det er interessant at nyde postkortene, sammenligne med de nutidige fotos, og samtidig få en kort indføring i historien om den danske kolonitid.

En bredere bog om Danmark som kolonimagt fx .