Bøger / faglitteratur

At give og tage imod kritik

Anmeldelser (4)

2008

Ellen Lind Jensen

2008

Bogen er for enhver, der oprigtigt søger at forbedre sin kommunikation i henseende til kritik, om det drejer sig om at give kritik, så det bliver hørt og accepteret positivt, eller at modtage, uden at føle sig afvist.

Når der skal gives/modtages kritik er de fleste på usikker grund, fordi der er konfliktstof i kritik. Det er selve relationen, der kommer i farezonen. Alligevel kan kritik og korrektion være nødvendig mellem mennesker i privatsfæren, på arbejdspladsen og andre steder i samfundet. Forfatterens hensigt med bogen er at opstille nogle kriterier for, hvordan kritikken kan gives uden fordømmelse, så modtageren har en chance for at høre den, uden at føle sig forkastet som menneske. Og omvendt at modtage kritik på en måde, så relationen ikke lider skade, men tværtimod forbedres. Bogen taler i et forståeligt sprog og giver mange gode, genkendelige eksempler. Forfatteren er psykolog og bogen er oversat fra norsk.

Hvor samme forfatters Feedback fra 2006 handlede om at anerkende nogle sider hos den anden og udtrykke det, går denne bog et skridt videre, idet det nu, efter anerkendelsen, er muligt at udtrykke kritik. Det er ikke lykkedes mig at finde anden litteratur, der behandler emnet så entydigt, udover at det bliver berørt i forskellige bøger om konflikthåndtering.

En bog der kommer vidt omkring, når det gælder kommunikation med særligt fokus på det vanskelige emne at give og modtage kritik. Følger man de opstillede grundregler, vil man utvivlsomt opnå meget gode resultater.

Sygeplejersken

Årg. 108, nr. 13/14 (2008)

Berit Fekkes