Bøger / faglitteratur / causerier

80% af alting er lort : hvordan det forkælede menneske forgifter verden

En opsang til det moderne menneske, der, syltet ind i forkælelse, bekvemmelighed og selvfedme, har lagt sig tilrette på flokmentalitetens sovepude. Leveret med musikalsk swung og en god portion humor er det en bog til læsere med en sund skepsis til det moderne liv.

d. 15. juli 2022

Peter Holm Rasmussen

d. 15. juli 2022

Vi føres ind i Kalle Mathiesens personlige univers af musikalske anekdoter og møder med andre mennesker. I essay-form taler han med sig selv og forsøger at besvare og forstå tidsåndens manglende spontanitet. Emner som opdragelse, frihed, dovenskab, det kapitalistiske system og de sociale medier ses med den kontemporære popmusiks forfald ud i autotune, sampling og gentagelser, som baggrund og prisme for en modernitetskritik. Hertil kommer en undren over, hvorfor vores velfærdssamfunds privilegier og økonomiske overskud ikke giver os et større incitament til at hjælpe andre, eller i det mindste at skabe et større udsyn til livet, men i stedet forleder os til at kigge mere og mere indad og nedad, på vores skærme og vores navle. Forord af den amerikanske stand-up komiker Doug Stanhope.

En ganske rodet samling tanker om dette og hint, men en opløftende, morsom og inspirerende en af slagsen. Hvis Mathiesens mission er at få os til at standse op og tænke livet skævere og mindre selvcentreret, så lykkes det faktisk ganske godt.

Lidt af den samme stemning som Rendyrket stanleynismeKønnets momenter. I essay-genren, men langt mere konfrontatorisk peger Kønnets momenter på nogle punkter lidt i samme retningLidt af den samme stemning som Rendyrket stanleynisme. I essay-genren, men langt mere konfrontatorisk peger på nogle punkter lidt i samme retning.