Bøger / faglitteratur til børn

d. 8. juni 2005

Søren Brunbech

d. 8. juni 2005

Meteorologen Jesper Theilgaard har fundet 50 gamle varsler om vejret og ser på sandhedsværdien i dem ud fra en moderne videnskabelig viden. Når der er sandhed i mundheldet om at flydende sommer – dvs. små edderkopper i luften - varsler blæst, så er den videnskabelige forklaring at edderkopperne kan registrere når lufttrykket falder og derfor skynder sig at spinde en tråd så de kan blive flyveklar. Og den sæk solen undertiden går ned i, er i virkeligheden en bræmme af højtliggende isskyer der er forrest i en varmefront med tilhørende regnbyer på vej ind over landet. I det hele taget får man i Theilgaards forklaringer på en underholdende måde en masse at vide om hvordan det hænger sammen, det der med fronterne der passerer og lavtrykket over De Britiske Øer. Som indledning er der et afsnit om meteorologiens historie fra middelalderen til i dag. Jytte de Mylius har illustreret med nogle charmerende og poetiske farvetegninger, og i det hele taget er det en bog i et smukt layout. I flere af de generelle bøger om meteorologi kan man også finde vurderinger af de gamle vejrvarslers holdbarhed, men ikke så udførligt som her. Omvendt har Ib Askholm Gamle danske vejrvarsler, 1997 flere vejrvarsler med, men næsten uden forsøg på forklaringer.

Jyllands-posten

d. 31. juli 2005