Bøger / faglitteratur / litteraturanalyser

50 værker : højdepunkter i verdenslitteraturen

50 værker. Højdepunkter i verdenslitteraturen introducerer til de uomgængelige klassikere, til de populære læserfavoritter og de mere ukendte mesterværker, der har formet verdens littera­turhistorie. Fra det 4000 år gamle Gilgamesh og persisk lyrik til Shakespeare, japanske haiku og en ny grafisk roman. Fra Homer til Don Quijote, H.C. Andersen og Harry Potter. Bogens bidrag-ydere er danske eksperter, der i korte kapitler skriver engageret og formidlende om deres yndlingsværker fra verdenslitteraturen og i ord og mange billeder fortæller, hvorfor og hvad der er så fascinerende og vedkommende ved litteraturen.
Bogens 50 kapitler er samtidig personlige invitationer; de er breve fra én læser til en anden med opfordringen om at læse netop dette højdepunkt. For en litterær klassiker ændrer ikke kun litteraturhistorien. Den ændrer også læseren. Og en klassi­ker skal man ikke læse af pligt. Man skal læse den, fordi den kan give sjældne oplevelser, udfordre vanetænkning og formulere almenmenneskelige konflikter, så vi – måske – ser os selv og vores verden på ny.

d. 26. okt. 2018

Marianne Majgaard Jensen

d. 26. okt. 2018

50 højdepunkter i verdenslitteraturen, serveret i smukt layout og med et indhold, der inspirerer til lystlæsning og fordybelse. For alle litteraturnørder.

I tid går værket fra Gilgamesh over Laurence Sterne til Napolikvartetten. Geografisk fra kinesiske Cao Xueqin og afrikanske Chinua Achebe til vestlige traditionelle klassikere som Baudelaire og Virginia Woolf. Børnelitteraturen er inkluderet med Lindgren og Rowling. I efterordet diskuteres klassikerbegrebet. De 50 tekster er skrevet af litteraturforskere og litterater.

Lækkert coffee table-udstyr, opfordrer til bladring og lystlæsning men også til fordybelse, fordi tekster og billedmateriale kommer glimrende rundt om klassikerne: Skriver dem ind i deres egen tid i historisk kontekst, ser dem i sammenhæng med andre litterære værker og perspektiverer til nutiden. Værket argumenterer godt for at have hovedvægt på vestlig litteratur men lægge større vægt end vanligt på andre kulturers litteratur, på kvindelige forfattere og på børnelitteratur. Således lever den smukt op til sit syn på litteraturen som både dynamisk og bevarende. Alle bidrag er velskrevne, kan læses af både lærd og læg.

Del af forlagets serie med "50 højdepunkter" inden for fx teknologi, naturvidenskab og historie. Et andet værk, som animerer til lystlæsning af uomgængelig litteratur, er 1001 bøger du skal læse før du dør.

litteratursiden.dk

d. 3. jan. 2019

Line Hoffgaard

d. 3. jan. 2019