Bøger / faglitteratur

d. 15. okt. 2013

Carsten Güllich-Nørby

d. 15. okt. 2013

Guf for læsere, der interesser sig for naturvidenskab, og som typisk også låner populære tidsskrifter om naturvidenskab. Kan bruges til skoleopgave fra og med folkeskolens ældste klasser.

Stort, flot og rigt illustreret naturvidenskabeligt oversigtsværk, hvor 3 danske naturvidenskabsmænd præsenterer 50 opdagelser karakteriseret som "højdepunkter i naturvidenskaben". Uden at miste det store perspektiv dykker de ned i de fascinerende detaljer, og formidler det i en form som er tilgængelig for alle interesserede. Om tekstens natur fortæller forordet bl.a.: "I afsnittene lægges der ikke blot vægt på selve opdagelseshistorien, men også på opdagelsens forudsætninger og senere konsekvenser. Hvorfor var den så vigtig, at den er fundet værdig til at komme med i vores eksklusive udvalg?" Og værdig er selvfølgelig opdagelsen af, at jorden er rund. Newton og gravitationsloven er med ligesom "Cellellæren - alt levende består af celler". Her er Einsteins relativitetsteori og "Niels Bohr og atomets struktur", der er "mirakelmidlet penicillin" og et univers, der stadig udvider sig. Der er "Livets oprindelse", "DNA - gener og arvematerialet" og der er "Big Bang" og som nr. 50 "Den mørke energi".

Andre lignende oversigtsværker er oversat, fx Videnskabens historie af Anna Claybourne. Denne er som en styrke skrevet af danske naturvidenskabsmænd direkte til et dansk publikum.

Fremragende naturvidenskabelig formidling på populært niveau. Lånere på alle biblioteker.

Berlingske tidende

d. 9. nov. 2013