Bøger / faglitteratur / kogebøger

50 med Hjerteforeningen : en kogebog med inspiration fra fem årtier

Udgivet i forbindelse med Hjerteforeningens 50 års jubilæum.

Et tilbageblik på danskernes madvaner gennem fem årtier. Fem kendte kokke er rejseførere for hvert sit årti fra 1960'erne til idag og kommenterer tidens skiftende tendenser. Med 10 madopskrifter fra hvert årti.

d. 16. maj 2012

Lene Hedengran Rasmussen

d. 16. maj 2012

Til alle der kan lide god (sund) mad med rod i den danske madkultur.

"En kulinarisk rejse gennem fem årtier" - sådan lyder det i forordet her fra Hjerteforeningen, og deraf kan man læse, at det her er mere end en almindelig kogebog. Fra 1960'erne og frem til i dag føres vi igennem den danske madkultur. Hvert årti udgør et kapitel med et historisk rids, en madpersonlighed samt opskrifter fra perioden. I alt 50 opskrifter er udvalgt, og de er enten en fortolkning af en favorit eller en helt ny ret med ingredienser fra årtiet. Udgangspunktet er selvfølgelig sund kost, men man ser her hvilken stor forvandling madkulturen i Danmark har undergået i denne 50-årige periode, hvor Hjerteforeningen har eksisteret. Det er en interessant mad- og kulturhistorisk rejse, og de fleste opskrifter vil være velkendte i de danske hjem. Bagest i bogen findes sider med ernæringsoplysninger for de enkelte opskrifter. Dog savner jeg et register, men da indholdsfortegnelsen er et overskueligt dobbeltopslag går det nok uden. Bogen kan - udover som opskriftsformidling - bruges til opgaver, hvor den danske madkultur indgår.

Opskrifterne minder på mange måder om tidligere udgivelser fra Hjerteforeingen. Mad- og kulturhistorie finder vi bl.a. beskrevet i bøger af Bi Skaarup og Claus Meyer. Sidstnævnte er forøvrigt den udvalgte madpersonlighed fra 00'erne i Hjerteforeningens bog.

En meget interessant og brugbar mad- og kogebog, der rummer både madkultur og madopskrifter.