Bøger / faglitteratur til børn / undervisningsmaterialer

44 øjne i nakken : mobning er ikke farveblind

12 børn i alderen 12-15 år med forskellig etnisk baggrund fortæller om deres egne erfaringer med mobning.

d. 8. mar. 2004

Henrik Munch Halvorsen (skole)

d. 8. mar. 2004

Velskrevet og gribende bog, hvor 12 danske og tosprogede børn, i alderen 12-15 år, fortæller om deres oplevelser med mobning og kultursammenstød. Fokus er overvejende lagt på de tosprogede børns oplevelser, men bogen indeholder også enkelte historier om danske børns erfaringer med mobning. Historierne er meget tragiske og stærke og går lige i hjertet på læseren. Alle 12 historier er suppleret med illustrationer i sort/hvid, tegnet af Rikke Bech Averhoff. Tegningerne er meget illustrative og stemningsfulde med gode muligheder for billedanalyse i undervisningssammenhænge. Bogen er anden del i en serie, hvor den første bog Rejsen ud af mørket (02/18) har modtaget Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris. Denne bog lever op til forventningerne fra den første bog og vil blive godt modtaget af både børn og voksne. Bogen kan læses af børn fra ca. 10 år og er meget velegnet til undervisningsbrug i forbindelse med emnet mobning. Til bogen fås en lærervejledning med opgaver og øvelser til arbejde med mobning i 4.-7. klasse.

Folkeskolen

Årg. 121, nr. 37 (2004)