Bøger / faglitteratur / biografier

423 helgener i troen og kunsten

Biografier over den katolske kirkes helgener med de historiske kendsgerninger om personerne, men legenderne og kunsthistorisk betydning belyses også.

d. 19. dec. 2012

Alma Lind Jensen

d. 19. dec. 2012

Opslagsværk omfattende 423 helgener. Bogen er til enhver, der ønsker nærmere besked om en bestemt helgen.

Bogen bygger på Erhard Gorys helgenleksikon, som 1. gang blev udgivet i Tyskland i 1997. Fra 6. udgave (2005) har man uddraget ca. 330 ud af ca. 630 beskrevne helgener, men samtidig tilføjet omkring 95 andre, som er nyere eller nordiske. Den enkelte biografi beskriver helgenens levnedforløb, hvordan han/hun har gjort sig fortjent til helgenværdigheden og den historiske sammenhæng, de indgår i. Som titlen fortæller får vi også deres betydning i kunsten samt legenderne om dem. Erhard Gory (1926-2004) arbejdede i postvæsenet, men studerede også kunsthistorie og jura og levede for at skrive bøger.

Bogen kan ses som en afløser af Helgenleksikon, 2. udgave 1998. Eller man kan lade de 2 værker stå side om side. Den aktuelle titel udmærker sig ved af være opdateret og medtager også mere folkelige overleveringer og mytologi omkring den enkelte helgen, men Attwaters bog er mere strengt historisk og medtager nogle helgener, som ikke er med i den nye.

En oplagt titel i mange biblioteker ud over landet. 423 helgeners biografier ordnet alfabetisk.

Kristeligt dagblad

d. 17. jan. 2013