Bøger / skønlitteratur til børn / roman

40 ting du skal vide (om at leve)

16-årige Amy har totalt styr på sit liv og rådgiver andre unge på sin egen hjemmeside. Men da det viser sig, at Amy er blevet gravid med skolens lækre bad boy, falder alt fra hinanden inklusive forholdet til barndomsvennen og kæresten, Griffin.

d. 29. juli 2014

Maria Sjøblom

d. 29. juli 2014

Piger fra 15 år og unge kvinder vil falde i svime over denne bog, som vil passe ind på bibliotekets ungdomshylde, men også fint kan formidles til de yngste chick litt-læsere.

Den engelske forfatter har tidligere vundet flere priser for sine ungdomsbøger, og nærværende bog har allerede høstet utroligt flotte anmeldelser i flere lande. 16-årige Amy, som altid er blevet kaldt Bird, har styr på sit liv og rådgiver andre unge fra sin egen hjemmeside. Alt er planlagt, hendes studier og kæresteforholdet til naboen og barndomsvennen Griffin. Men da forældrene skal skilles, og Griffin presser hende til endelig at have sex, ender Amy med i stedet at gå i seng med skolens lækre rod, Pete. Da det viser sig, at Amy er blevet gravid, falder alt fra hinanden, selv forholdet til bedsteveninden, den lidt udsvævende Cleo, sættes på en hård prøve. Forsiden signalerer voksenbog, hvilket vil tiltale målgruppen. Amys gode råd flettes ind i handlingen, sproget flyder levende hen over siderne og resultatet er et vedkommende og rørende indblik i en ung kvindes liv.

Bogen holder fint niveauet fra forfatterens kendte Livet på køleskabsdøren : små breve mellem en teenagedatter og hendes mor og kan sammenlignes med Katie Cotugnos Kærlighed for fanden!.

Fantastisk bog, som vil kunne tiltale yngre kvinder og måske endda tilskynde pæne piger til at kaste sig ud i livets mange muligheder.

Politiken

d. 4. jan. 2015