Bøger / skønlitteratur / roman

d. 1. nov. 2016

Kent Skov

d. 1. nov. 2016

En beretning i 33 små episoder om et illusionsløst liv på det Cuba, som revolutionens folk ellers havde store drømme om. For interesserede i latinamerikansk litteratur.

Opsigtsvækkende bog af revolutionshelten Ches barnebarn, Canek Sanchez Guevara. CSG tager sit eget stille opgør med den revolutionære stat, som han mener, Cuba har udviklet sig til, og som hans morfar var med til at etablere. I 1996 flytter CSG til Mexico, hvor han dør allerede som 44-årig i 2015. Bogen, der med reference til omslaget også kan oversættes til "33 omdrejninger", udgives nu samtidigt posthumt på en række sprog verden over. Historien handler om en bureaukrat, der er træt af sit arbejde og det liv og de mennesker, der omgiver ham. Et dagliglivs trummerum præget af relativ fattigdom uden fremtidsvisioner, der som en slidt plade kører i evig rotation. En dramatisk hændelse, hvor regeringens folk angiveligt sænker en båd med flygtninge på vej væk udløser demonstration, der slås ned, og alt kører videre indtil næste flugtforsøg.

Intens og god læseoplevelse uden sentimentalitet. Den historiske dimension og forfatterens tidlige død skaber selvfølgelig en særlig atmosfære om en roman, der ligger så tæt på forfatterens egne oplevelser og liv som både musiker, fotograf og skribent. Tilgange der også spiller en rolle i fortællingen.

Søstrene Agüero er anden slags roman om Cuba og adskillelse.

Weekendavisen

d. 16. dec. 2016