Bøger / faglitteratur

30 suveræne svenskere

Svensk kulturhistorie belyst gennem 30 udvalgte svenskere i form af både enkeltpersoner, bands, et forfatterpar og en fildelingstjeneste.

d. 12. sep. 2018

Louise Urban Andersen

d. 12. sep. 2018

"Information"s hyldest til 30 fremtrædende svenskere. Bogen kan læses af alle med interesse for svensk kultur.

Forordet skitserer formålet med denne bog: Hvilke svenske personligheder har påvirket Danmark? Der bliver gjort rede for udvælgelsen af de 30 personligheder. Herefter har Rune Lykkeberg redegjort for det specielle i Sveriges samfundsstruktur og ageren udadtil i verden. Sverige klæder verden på med H&M, indretter verdens hjem med IKEA og der danses til svensk musik. Herefter præsenteres de 30 udvalgte, som ikke alle er personer, fx har Abba og The Knife, som begge er bands, også en plads i bogen. Hver præsenteres de med en lille biografi, et fremtrædende citat og en tekst om, hvilken indflydelse personen har haft på det svenske og danske samfund eller kulturliv. Der er både kendte og mindre kendte personer, og kategorierne strækker sig fra pop til fodbold og fra litteratur til politik. Blandt de portrætterede er Olof Palme, Astrid Lindgren, Alfred Nobel og Carl von Linné.

En absolut læseværdig bog, der viser, hvor stor indflydelse Sverige har på Danmark og resten af verden. Portrætterne er velskrevne, personerne veludvalgte, og særligt rørende er portrættet af Astrid Lindgren.

Der findes ikke lignende bøger om svenske personligheders indflydelse på Danmark, men der findes biografier om mange af personerne, der er udvalgt til denne bog, fx ZlatanHistorien om IKEAOlof Palme, Historien om IKEA og Olof PalmeDer findes ikke lignende bøger om svenske personligheders indflydelse på Danmark, men der findes biografier om mange af personerne, der er udvalgt til denne bog, fx Zlatan, og Olof PalmeDer findes ikke lignende bøger om svenske personligheders indflydelse på Danmark, men der findes biografier om mange af personerne, der er udvalgt til denne bog, fx Zlatan, Historien om IKEA og .

Jyllands-posten

d. 8. dec. 2018

Mikael Jalving

d. 8. dec. 2018