Bøger / faglitteratur

30 fortællinger om frihed, fatwaer og kærlighed

30 korte essays og kommentarer om personlig frihed, kærlighed, historie, ytringsfrihed og fatwaer. Bogen har fokus på angrebet på kulturhuset Krudttønden i København i 2015 hvor Helle Merete Brix (f. 1958) var ordstyrer og den er illustreret af svenske Lars Vilks (f. 1946), der var mål for angrebet.

d. 22. jan. 2019

Kent Skov

d. 22. jan. 2019

Tekster og tegninger om frihed og politik af to nøglepersoner i angrebet på Krudttønden i København. For interesserede i spørgsmålet om ytringsfrihed.

Forfatter og journalist Helle Merete Brix udgiver 30 korte essays og kommentarer med et bredt emnefelt: Personlig frihed, kærlighed, historie, ytringsfrihed og fatwaer. Bogen er illustreret af svenske Lars Vilks, der var mål for angrebet på kulturhuset Krudttønden i København i 2015, hvor HMB var ordstyrer. Tegningerne er udført som "blindtegninger", hvor LV ikke har kigget på papiret, mens han tegnede. Bogen udgives i anledning af 30-året for den fatwa, der blev udstedt mod Salman Rushdie.

HMB bevæger sig ubesværet rundt i de emner, der optager hende og skriver både satirisk, alvorligt, fagligt og fiktionsorienteret om politiske emner og om tro og ateisme og ikke mindst om at bibeholde den indre frihed. Der er flere gode anslag, men en del af teksterne har strøtankens karakter og giver ikke de relevante emner den dybde og udfoldelse, de alvorlige emner berettiger til. LV's tegninger har pga. teknikken både noget konkret og abstrakt over sig.

Om angreb på ytringsfriheden har HMB også skrevet bl.a. Blandt kolibrier og kalasjnikoverHymne til frihedenSkuddene i KøbenhavnMan forhandler ikke med et maskingevær. Desuden findes fx Roses Hymne til friheden. Om Krudttønden findes også Skuddene i København og om Lars Vilks findes Man forhandler ikke med et maskingeværOm angreb på ytringsfriheden har HMB også skrevet bl.a. Blandt kolibrier og kalasjnikover. Desuden findes fx Roses . Om Krudttønden findes også Skuddene i København og om Lars Vilks findes Man forhandler ikke med et maskingeværOm angreb på ytringsfriheden har HMB også skrevet bl.a. Blandt kolibrier og kalasjnikover. Desuden findes fx Roses Hymne til friheden. Om Krudttønden findes også og om Lars Vilks findes Man forhandler ikke med et maskingeværOm angreb på ytringsfriheden har HMB også skrevet bl.a. Blandt kolibrier og kalasjnikover. Desuden findes fx Roses Hymne til friheden. Om Krudttønden findes også Skuddene i København og om Lars Vilks findes .

Jyllands-posten

d. 17. mar. 2019

Flemming Østergaard (f. 1948)

d. 17. mar. 2019