Bøger / faglitteratur / biografier

265 paver : et leksikon over alle paver

Kortere, faktuelt baserede biografier af alle 265 paver fra apostlen Peter til den nuværende Benedikt XVI. Desuden biofgrafier af de 37 såkaldte modpaver.

d. 19. dec. 2012

Hans Michelsen

d. 19. dec. 2012

Opslagsværk der henvender sig til læsere med interesse for paverne i den katolske kirke.

Paven er Roms biskop, apostlen Peters efterfølger og overhoved for den romersk-katolske Kirke. Formålet med bogen er at udbrede kendskabet til pavernes historie i form af korte, faktuelt baserede biografier af alle 265 paver fra apostlen Peter til den nuværende pave, Benedikt XVI. De 37 såkaldte modpaver er også medtaget, fordi deres historie hører uadskilleligt sammen med pavernes. Pavernes historie er kirkehistorie og politisk historie, europæisk historie og sågar verdenshistorie. Beskrivelserne er bygget op over ensartet skabelon, og der afsluttes med nyttig ordliste og en oversigt over pavevalgets teknik og historie. Forfatter er ph.d. og doktor i kirkehistorie (Kraków) og har været seniorforsker ved Statsbiblioteket i Århus. Han har bl.a. udgivet Katolsk minileksikon (2. udg. 1994).

Der ses ikke andre leksika omkring paverækken på dansk.

God og grundig faktuel beskrivelse af de enkelte paver set fra en katolsk synsvinkel. Enkelte af artiklerne er illustreret med portræt.

Kristeligt dagblad

d. 17. jan. 2013