Bøger / faglitteratur / rejseførere

25 øloplevelser i Bruxelles med Freddy Blak

Guide til belgisk øl med gennemgang af 25 ølcafeer og barer samt nogle populære bryggerier i Bruxelles.

d. 11. juni 2008

Kresten Søe Christensen

d. 11. juni 2008

For ølentusiaster og Bruxelles-turister.

Hvad Bordeaux er for vinen, er Bruxelles og Belgien for det gode øl. Men til øllet hører bestemt også både stemning og atmosfære, og skal man til Bruxelles for at nyde øllet og værtshusstemningen vil denne lille bog være en fin ledsager, som uden problemer kan bæres i tasken. Her er først kapitler om øl i almindelighed efterfulgt af en god elementær gennemgang af belgisk øl i særdeleshed. Derefter gennemgår Blak 25 ølcafeer og barer med hver deres karakteristika, serveringer og stemning krydret med udmærkede almene men også en del knapt så vedkommende mere private anekdoter og betragtninger. Til sidst en udmærket gennemgang af nogle populære bryggerier, samt ikke at forglemme - en top ti over Blaks egne favoritter, som bestemt ikke er dårlige valg! Jeg synes, at bogen trods den private snak rummer en udmærket stemning og introduktion til de potentielle oplevelser, der kan hentes ved turistbesøg i øllets højborg. Ill. med farvefotos af cafeer, øl og turistattraktioner.

Kan supplere Berthelsens Ølrejsen, som på mere alment underholdende vis rummer knap så mange værtshusbeskrivelser fra Belgien og Bruxelles.

En lille specialitet for ølturister i Belgien, som kan supplere andre guides vedrørende cafebesøg og ølkultur. Bogen er til tider lidt privat, men rummer en god stemning og introduktion til det belgiske øls glæder nydt på stedet. Den vil finde læsere på biblioteker, hvor ølentusiaster og Belgiensturister græsser.