Bøger / faglitteratur

d. 29. apr. 2019

Carsten Güllich-Nørby

d. 29. apr. 2019

Til den samfundsfilosofiske interesserede og den akademiske vante læser er her et filosofisk og kulturkritisk essay med fokus på, hvordan udfordringerne fra "24/7-samundet" kolliderer med menneskets naturlige behov for søvn.

"I dens naturlige ubrugelighed og iboende passivitet, med de uberegnelige tab den skaber i produktionstid, cirkulation og forbrug, vil søvn altid kollidere med 24/7-universets krav." Sådan skriver Jonathan Crary om det han kalder "Senkapitalisme og angrebene på søvnen". Bogen analyserer alt fra militærforskning til populærkultur og kunst. Vi oplever lige nu udfordringerne fra "24/7-tiden", som er uafbrudt tid karakteriseret af uafbrudt arbejde, uafbrudt forbrug og uafbrudt overvågning. Et eksempel i bogen er fx satellitter som reflekterer solens stråler og på den måde skaber dagslys 24/7. Andre emner i bogen er døgnåbne supermarkeder, global infrastruktur, søvnforskning og søvnberøvelse. I sin kritik skriver Crary bl.a.:"24/7 er ligegyldighedens tid, hvor det menneskelig livs sårbarhed er utilstrækkelig, og hvor søvn ikke er nogen nødvendighed eller uundgåelighed." Jonathan Crary (f. 1951) er prisbelønnet professor i kunsthistorie og ph.d. ved Columbia University.

Tankevækkende essay, som kræver en rutineret akademisk læser, men som indeholder vigtig kritik af det skræmmende 24/7-samfund, kapitalismens kræfter skaber.

En bog om menneskets behov for søvn er fx Derfor sover vi.

d. 28. sep. 2019

Rune Møller Stahl