Bøger / faglitteratur

22 Hyde Park Gate

Virginia Woolf fortæller om sin og den 3 år ældre søster Vanessas debut i Londons selskabsliv. Deres mor er død, så den snobbede halvbror George påtager sig opgaven, der udvikler sig katastrofalt. Men George nøjes ikke blot med at ledsage de to søstre.

d. 18. dec. 2014

Conni Boll Christensen

d. 18. dec. 2014

Virginia Woolf fortæller om hændelser i barndomshjemmet Hyde Park Gate 22 i London. Hændelser der fik afgørende betydning for hendes liv og seksualitet. Til læsere, der holder af litterære godbidder fra verdenslitteraturens bagkatalog.

Lærde mænd og henrivende kvinder kom i Virginia Woolfs victorianske barndomshjem. Diskussionen var livlig om alt fra sjældne bregner til ugifte frøkners ægteskabsplaner. Efter moderens død er det den snobbede halvbror George, der skal føre Virginia og hendes 3 år ældre søster ind i det fine selskabsliv. For begges vedkommende bliver det en katastrofe. Vanessa er tavs som en østers, mens søsteren endnu værre og til Georges store fortrydelses diskuterer Platons tekster. George beskrives som smuk, stædig, ualmindelig dum og grænseoverskridende i sin intime omgang med de to søstre. Den korte erindringstekst er formentlig blevet holdt som foredrag i 1920.

Med en elegant pen fortælles vittigt og skrapt. Den 16 sider lange tekst er beriget med oversætteren Karsten Sand Iversens efterord, der sammen med de forklarede noter giver et helstøbt litterært værk.

VirginiaOrlandos døtre Woolfs forfatterskab er baseret på egne oplevelser, men en egentlig selvbiografi, har hun ikke skrevet. Hendes mand Leonard Woolf har skrevet om deres fælles liv i . Anne Mette Bruun har beskrevet halvbroren Georges rolle i Orlandos døtreVirginia Woolfs forfatterskab er baseret på egne oplevelser, men en egentlig selvbiografi, har hun ikke skrevet. Hendes mand Leonard Woolf har skrevet om deres fælles liv i Virginia. Anne Mette Bruun har beskrevet halvbroren Georges rolle i .

LitteraturNu [online]

d. 8. apr. 2015