Bøger / skønlitteratur til børn / roman

21 måder at dø

Engang var de 15-årige Stella og Amalie bedste veninder. Med udgangspunkt i jalousi lægger Amalie Stella for had og får flere og flere med i et mobbeprojekt, som langsomt nedbryder hende.

d. 8. okt. 2015

Inge Lykke

d. 8. okt. 2015

Jeg kan godt se, det er sært at lave en hitliste over måder at tage sit liv på. Det kan være, jeg får en ny start i gymnasiet. Andre dage tænker jeg, at Top 21 er den eneste vej ud af mit helvede. Til unge fra 12-16 år.

Stella er uvenner med Amalie. På kort tid får Amalie alle i klassen til at være imod Stella. Samtidig er Stellas mor lige død, og hendes far en psykisk nede efter dødsfaldet. Han går hjemme og kan ikke passe sit arbejde. Far og Stella vil gerne være noget for hinanden, men de har det svært begge to. På nettet og via sms starter Amalie en hadekampagne imod Stella. Der er få lyspunkter i Stellas liv, men der er Aum, som er Stellas hemmelige chatven på FaceUp, og så er der Emil fra klassen. Bogen har lix 19. Nogle af bogens kapitler starter med en sort tavle, hvor på er skrevet, hvordan unge mennesker har begået selvmord på grund af mobning.

Det er en rystende god bog om, hvor meget de sociale medier kan påvirke unge menneskers selvværd og selvforståelse. Stella tjekker konstant netsider og sms, selv om hun ved, det vil gøre ondt. Hun kan ikke lade være. Det er også en bog om, at de voksne, som er omkring hende, svigter ved ikke at være mere handlekraftige.

Bogen er en letlæsningsudgave af 21 måder at døLike mePaprika, Zola, Elvira. Bind 3 som udkom i 2014 i ungdomsserien "Sonar". En anden bog om mobning og sociale medier er fx Like me fra 2013. Bogen Paprika, Zola, Elvira. [Bind] 3 fra 2015 er også en bog om mobning med lav lix (18)Bogen er en letlæsningsudgave af 21 måder at dø som udkom i 2014 i ungdomsserien "Sonar". En anden bog om mobning og sociale medier er fx fra 2013. Bogen Paprika, Zola, Elvira. [Bind] 3 fra 2015 er også en bog om mobning med lav lix (18)Bogen er en letlæsningsudgave af 21 måder at dø som udkom i 2014 i ungdomsserien "Sonar". En anden bog om mobning og sociale medier er fx Like me fra 2013. Bogen Paprika, Zola, Elvira. [Bind] 3 fra 2015 er også en bog om mobning med lav lix (18).

d. 30. jan. 2014

Rikke Skram-Skuldbøl

d. 30. jan. 2014

Sarah Engells nye roman henvender sig til unge fra 14 år. Forfatteren er kendt fra ungdoms- og chick lit-genren. Temaet er mobning og konsekvenserne heraf. Forsiden og bogens titel vækker nysgerrighed.

Engang var de 15-årige Stella og Amalie bedste veninder. Venskabet slutter brat, da de sammen melder sig til X Factor, og Stella tilbydes at fortsætte i konkurrencen på betingelse af, at det er som solist, uden Amalie. Stella takker nej - de er et team. Amalie tilgiver aldrig Stella, at hun er blevet fremstillet som en bedre sangerinde end hende. Stella lægges for had, og Amalie inddrager flere og flere i et mobbeprojekt, som langsomt nedbryder hende og skubber til sorte tanker om selvmord. Historien er særdeles velskrevet. Hvert kapitel indledes med en kort tekst, som fortæller, hvordan mobbeofre rundt omkring i verden har begået selvmord. Bogen sluttes med en fortegnelse over links, hvorfra mobbeofre kan læse mere og hente hjælp.

Romanen kan sammenlignes med Johanna Nilssons Like had luderen og Sue Mayfields Mobbet, som begge skildrer, hvor tæt der er til kanten, når et menneske er offer for mobning.

Det er en barsk fortælling, som på den ene side skildrer, hvordan mobning langsomt nedbryder og på den anden side skildrer mennesket ud fra de grimmeste hensigter og motiver. Historien vil være oplagt som klasselæsning i 9. og 10. klasse.

litteratursiden.dk

d. 23. feb. 2015

Astrid Bjørnskov Thorhauge

d. 23. feb. 2015