Bøger / faglitteratur til børn / quizzer

202 spørgsmål og svar : bordtennis

Quizbog om bordtennis samt mindre interview med Michael Maze om karriere, spillets regler m.m.

d. 1. nov. 2005

Torben Wilhelmsen

d. 1. nov. 2005

Denne bordtennisbog er som titlen siger primært en quizbog. Bogens første del består af de 202 spørgsmål, og den resterende del af bogen rummer de tilhørende svar. De fleste spørgsmål er af multiple-choice typen, hvor man får tre forskellige svarmuligheder serveret. Det kan være en stor fordel, for hvis man ikke er specielt interesseret i bordtennis, er det meget få af spørgsmålene man kan besvare (det var i hvert fald tilfældet for nærværende anmelder). Ti forskellige steder i teksten er der indsat bokse, hvor den sympatiske danske bordtennisstjerne Michael Maze under overskriften "Ping pong med Michael Maze" bliver interviewet om bordtennissporten og om sin egen karriere. Bogen er illustreret med glimrende farvefotos af bordtennisspillere "in action". Fotografen har vi tidligere mødt i bl.a. Bordtennis - min sport (1984), mens forfatteren, der er kommunikationskonsulent i Dansk Bord Tennis Union, kun optræder i bibliotek.dk med sit litteraturvidenskabsspeciale. Denne udmærkede, gennemarbejdede og tiltrækkende quizbog må siges at have en temmelig smal målgruppe, idet interesse for og en vis viden om bordtennis er en forudsætning for, at man kan besvare de mange spørgsmål. Jeg tvivler på, at forudsætningsløse vil læse bogen for at få mere at vide om bordtennissporten, sådan som der lægges op til i forordet. Til selvstændig læsning fra ca. 10-11 år.