Bøger / faglitteratur / strikkemønstre

200 Fair Isle-mønstre : et mønsterkatalog for strikkere

Guide til 200 Fair Isle-strikkemønstre spændende fra enkle peerie-mønstre over til komplekse OXO-mønstre. Med information om basisteknikker, placering af mønstrene på tøjet og tips til farvevalg.

d. 7. aug. 2015

Kirstine Hagen Thomasen

d. 7. aug. 2015

Mønsterkatalog til den erfarne strikker.

Fair Isle-strik betegner en teknik med rødder på Shetlandsøerne, hvor uldgarn i forskellige farver danner enkle eller komplicerede mønsterborter. Denne bog indeholder et omfattende katalog over sådanne mønstre, inddelt efter hvor mange pinde og masker de strækker sig over. Desuden er her udførlige afsnit med tips til strikkeprojekter: farvevalg, placering af mønstrene på tøjet, håndtering af de mange nøgler garn, evt. opklipning til hals og ærmer m.m.

Der er ingen tvivl om at bogen henvender sig til et ambitiøst mindretal af de strikkegale, men den formidler emnet overskueligt og med imponerende grundighed.

Der er ikke udgivet meget om Fair Isle-strik på dansk omend der findes lidt engelsksproget på bibliotekerne, bl.a. den engelske udgave af denne bog. Bøger som 300 strikkemønstre150 nordiske strikkemønstre fokuserer mere på struktur og mindre på farve. Layout m.m. kan sammenlignes med forfatterens egen 150 nordiske strikkemønstreDer er ikke udgivet meget om Fair Isle-strik på dansk omend der findes lidt engelsksproget på bibliotekerne, bl.a. den engelske udgave af denne bog. Bøger som 300 strikkemønstre fokuserer mere på struktur og mindre på farve. Layout m.m. kan sammenlignes med forfatterens egen .