Bøger / faglitteratur til børn / undervisningsmaterialer

2. verdens-krig i Danmark

Da himlen blev sort ; Danmark besat ; Verdens-krig ; Hitler ; Tyskerne bestemmer ; Livet under besættelsen ; Danskerne gør modstand ; Jøderne ; Befrielsen ; Efter krigen ; Vigtige årstal.

d. 19. sep. 2003

Lisbeth Thue (skole)

d. 19. sep. 2003

Serien behøver ingen nærmere præsentation, da den efterhånden består af 60 titler. Denne, omhandlende Danmark under 2. verdenskrig, er anvendelig til fritidslån fra børnebiblioteket, til fælleslæsning og som samtalebog for mellemtrinnet samt til svage læsere fra 6.-8. kl. Emnet tiltaler mange, specielt drenge, på mellemtrinnet. Denne bog kan give dem en indgang til emnet, som de dog skal være lidt ældre for at begribe. Bogen giver, trods de få sider, mange relevante informationer om Danmark under besættelsen, som er tilpasset målgruppen. Som eksempler vil jeg nævne drengene fra Churchillgruppen og Anne Franks dagbog. Der er illustrationer på alle bogens sider. Mange er autentiske fotografier, men der er også tegnede farvelagte illustrationer, som understøtter teksten. Denne er sat i to spalter, i overskuelige afsnit med megen luft imellem. Flere steder er anvendt delestreger. Læseren får et indblik i krigen fra 9. april, hvor flyveblade kom dalende fra de tyske fly, krigen ude i verden, Hitler, dagliglivet under besættelsen, modstandsbevægelsen, jøderne i DK, befrielsen samt Hitlers selvmord. Bagerst er et opslag med vigtige årstal, litt. liste samt stikordsregister. På nettet er opgaver til bogen.

Læsepædagogen

Årg. 52, nr. 2 (2004)