Bøger / faglitteratur

1968 - året der rystede verden

Personlige vurderinger, anekdoter og iagttagelser, idiosynkrasier og vid, en tidsrejse for nutidens generationer fra dengang.

d. 18. nov. 2004

Carsten Nørby Sørensen

d. 18. nov. 2004

"Det var et magisk år. Så meget står fast" konstaterer Ebbe Kløvedal Reich i sin efterskrift, hvor han også med sit indlæg om Danmark anno 1968 kompenserer for den naturlige amerikanske synsvinkel i dette massive værk om et år som få andre i verdenshistorien. Forfatteren, selv 68'er og kulturskribent beskriver i sin bog de mangeartede begivenheder og kulturelle bevægelser, der præger eftertiden på godt og ondt, og hvis efterdønninger vi stadig mærker.Tænk blot på musikken, Vietnam-krigen, hippie-kulturen, studenteroprøret, ungdomsrevolten, kvindebevægelsen, kampen for fri abort, antiautoritære bevægelser og demonstrationer overalt, "Black Power" og ikke mindst raceoptøjer, hvor 1968 var året "negre" blev til sorte. Men det er også "foråret i Prag", året Nixon bliver valgt til præsident, og mange ungdomshjerter banker vildt for så tilsyneladende forskellige personligheder som Kennedy og Che Guevara. Og årets billeder fra Apollo 8, der for første gang lader mennesket se sin lille blåhvide klode udefra, og astronauten Michael Collins' ord om "én samlet overflade, der ville kræve fælles forståelse og ens behandling af alle" endnu "blæser i vinden" fra 1968. Velskrevet og tilgængeligt kulturhistorisk portræt af "1968". Opgavebrug fra gymnasieniveau.

Weekendavisen

d. 26. nov. 2004