Bøger / faglitteratur / guides

1864 - en guide i krigens fodspor

Turguide til historien om krigen i 1864. Den fortæller om de steder, hvor historien udspillede sig, og viser vej til krigens lokaliteter fra grænsen mellem Slesvig og Holsten til Lundby syd for Aalborg.

d. 13. maj 2013

Carsten Güllich-Nørby

d. 13. maj 2013

Oplagt for de mange historisk interessere læsere, der fx har slugt bøgerne af Tom Buk-Swienty. Supplerende materiale til skoleopgaver fra og med folkeskolens ældste klasser.

Historisk tur-guide, der gør krigen i 1864 levende på en forfriskende måde. Bogen er kronologisk opbygget. Bogens rejse starter i Tyskland ved grænsen mellem Slesvig og Holsten og slutter i Lundby syd for Aalborg, hvor "krigens sidste nedslagtning fandt sted 3. juli 1864". Bogen passer til hyggelæsning i bløde stole, men er ligeså velegnet som en egentlig tur-guide gennem vigtige lokaliteter, hvor man simpelthen rejser kapitel for kapitel gennem krigens lokaliteter. En række umiddelbart velfungerende pædagogiske ikoner for "Destination", "Adresse", "Kørselsvejledning" og "GPS-koordinater" følger den historisk interesserede rejsende godt på vej. Man kan naturligvis følge hele ruten og alle kapitler, og man kan plukke enkelte destinationer ud. Bogen har desuden QR-koder, hvor man fx via sin tablet eller smartphone finder lydklip, tekster og filmstumper relevant for bogens steder og begivenheder. Samme links kan dog også findes på www.guidetil1864.gyldendal.dk. Tom Buk-Swienty skriver nyttig introduktion i bogen, bl.a. med denne opfordring: "Pak tasken, fyld tanken, tag denne bog under armen, og opdag selv, at historien lever.".

Oplagt at sammenligne med Tom Buk-Swientys populære bøger, hvor denne er et godt og praktisk supplement.

Historisk tur-guide med en del lånere på alle biblioteker.

Kristeligt dagblad

d. 31. maj 2013