Bøger / faglitteratur

d. 24. nov. 2009

Kirsten Katholm

d. 24. nov. 2009

Bogen er målrettet alle med politisk interesse dog mest for dem, der forholder sig teoretisk til den politiske og samfundsmæssige debat i Danmark.

I antologien beskrives 11 forskellige tænkeres fortolkninger og udlægninger af en konservativ mentalitet. Bogens mål er at fremme konservatismens tyngde og intellektualitet i samfunds- og idédebatten. I indledningen gives et kort historisk rids over konservatismens historie og ideologi i relation til bl.a. liberalismen. Flere af bidragyderne er kendte debattører i medierne David Gress, Hans Hauge, Mikael Jalving og Kasper Elbjørn m.fl. Der er artikler om tænkere, hvor det konservative finder et litterært udtryk som hos forfatterne T.S. Eliot og J.R.R. Tolkien. Andre portrætterede er filosoffen Hannah Arendt, der formulerede et konservativt filosofisk tankesæt og den amerikanske senator Barry Goldwater, hvis udgangspunkt var politisk konservativ.

Den liberale tænketank Cepos har udgivet flere teoretiske bøger om politiske, samfundsmæssige og økonomiske emner, således udkom i 2008 13 frihedstænkere. De senere år er der udkommet flere bøger om konservatismens idégrundlag og tolkningsmuligheder herunder Den borgerlige orden : tanker om borgerlighed og kultur, 2008.

Aktuelt værk om konservatismen og dens indhold og tradition. Bogen kan skabe debat i relation til konservatismens vilkår og muligheder i et moderne samfund.

Kristeligt dagblad

d. 6. jan. 2010