Bøger / skønlitteratur / skønlitterære breve

101 litterære postkort : eftersendte replikker

Fiktive litterære postkort mellem 100 afdøde og 2 nulevende forfattere af såvel dansk som udenlandsk oprindelse.

d. 17. sep. 2010

Carsten Güllich-Nørby

d. 17. sep. 2010

Målgruppen er de specielt litterært interesserede og evt. også lyriklæsere. Smal målgruppe. Jeg forestiller mig også de litterære postkort brugt i forskellige undervisningssammenhænge fra og med godt gymnasieniveau.

Der er 2 forfattere bag denne samling af fiktive litterære postkort mellem 100 afdøde og 2 nulevende forfattere og digtere. Ejler Nyhavn er lyriker, musiker, litteraturhistoriker og oversætter på tidsskriftet Hvedekorn. Tage Aille Borges (Jens Carl Sanderhoff) præsenterer sig bl.a. som poet, fotograf, lyddesigner og dadaist. 101 litterære postkort i en samling, der ikke rigtigt ligner noget andet jeg har læst. Her skriver fx salige Turell til Kafka: "Og så er der Deres version af tilværelsen, kære Kafka, den er helt litteraturens. Jeg ser mændene hos dem, ser kvinderne, men jeg forstår dem ikke, og jeg bliver bange, når jeg ikke forstår." Hertil svarer Kafka bl.a.: "Mine mænd og mine kvinder skræmmer Dem? Herfor undskylder jeg, men kun dertil!" Andre digtere er så forskellige som Rimbaud, Inger Christensen, Brecht, Borges, Brandes, Huxley og Jens August Schade. Der er Ginsberg, Schiller, Woolf og Strindberg. Det sidste postkort er til en nulevende digter Søren Ulrik Thomsen.

Idéen med litterære postkort er ret original, og jeg kan ikke finde noget at sammenligne med.

Litterære specialiteter som denne har en relativ smal målgruppe. Og samlingen kræver aktiv formidling. Men de fiktive litterære postkort er faktisk en berigende fornyende litterær idé.

Informationer og udgaver