Bøger / faglitteratur / bibliografier

101 danske designikoner

Præsentation af 101 danske designikoner som vi møder overalt i vores dagligdag, fx. porcelæn og bestik, møbelklassikere, tøj og sko, telefoner og vindmøller - og som har indskrevet dansk formgivningskultur i den globale designhistorie.

d. 7. nov. 2014

Peter Martin Jørgensen

d. 7. nov. 2014

En samling af de mest betydningsfulde eksempler på dansk design præsenteret i en lækker coffee table-bog for de designinteresserede.

Dansk design er kendt verden over. Denne bog drejer sagen en smule og serverer 101 ikoniske objekter, hvor fokus ikke kun er finæstetik og smagfuldhed, men også hverdagen og familiens produkter. Bogen har produkter som Danfoss-termostaten, Lego-klodsen, FDB-møbler og dåseåbneren Hajfinnen. Der er også dyre designermøbler, men fælles for alle er en varig appel, og at objekterne er langtidsholdbare. Hver ikon får et opslag på fire sider, hvor historien, inspirationen og brugen beskrives samt vises. Produkterne i bogen strækker sig fra 1700-tallet, med det musselmalede stel som det første, og helt op til i dag. Der afsluttes med en oversigt over tendenser i dansk design samt indekser. Som redaktør står biblioteks- og forskningschef Lars Dybdahl fra Designmuseum Danmark, og teksten leveres af 30 danske designforskere.

Bogen er rigt illustreret samt trykt på godt 500 nærmest papagtige sider, der gør den til en stor og lækker bladresag. Ikonerne kommer til deres ret med god plads og fine fotos.

De industrielle ikonerDansk design fra 2005 af samme forfatter tager udgangspunkt i udstillingen af samme navn. Denne titel er delvist redundant, men teksten er genskrevet. Dansk design har en mere historisk gennemgangDe industrielle ikoner fra 2005 af samme forfatter tager udgangspunkt i udstillingen af samme navn. Denne titel er delvist redundant, men teksten er genskrevet. har en mere historisk gennemgang.

Berlingske tidende

d. 14. nov. 2014