1001 store øjeblikke i fodboldens historie

Gennemgang af de største, smukkeste, morsomste og mest bizarre øjeblikke i fodboldens historie. Og læs om store spillere som Pelé, Johan Cruyff, Maradona m.fl.

d. 16. sep. 2009

Henrik H Pedersen

d. 16. sep. 2009

Til både større børn og voksenafdeling i bibliotekerne og til både nybegynderen og "nørden". En fin og indbydende mammut-sag at stille frem i forbindelse med det kommende Fodbold-VM i Sydafrika.

Skrevet af syv førende sportsjournalister fra fodboldens moderland England og desuden bearbejdet af sportsjournalist Peter Sloth fra Ekstra bladet. 1001 nats eventyr oversat til fodbolden virker ganske logisk, når man kigger i bogen, for der er virkelig mange sublime øjeblikke gengivet fra verdens største sport. Bogen kører kronologisk frem fra 1863, hvor fodboldens første regelsæt nedskrives og til 2010 hvor Fodbold-VM afholdes i Sydafrika. Hvert år fra 1863 og frem har flere "faktabokse" der fremhæver noget særlig vigtigt. Således fylder fx året 1863 tre sider med tekst om bl.a. verdens første fodboldforbund FA og året 1865 en side om den første overligger, med snor!, og således kommer man faktisk rundt om hovedlinjerne i fodboldens historie mht. reglernes udvikling, de første klubber og personligheder. En del af det "nyere" historiske stof fra 1970'erne og frem fylder ca. halvdelen af bogen, så her kan de fleste være med. Bogen er velskrevet og desuden flot illustreret med både s/h og farvefotos på hver eneste side.

Der er mange fodboldhistoriske bøger, men ingen der ligner nærværende udgivelse.

Flot og indbydende layout som en "fodbold-bibel" skal være. For både den virkelig interesseret unge knægt i børnebiblioteket og den gråhårede "nørd". En hygge-bladre bog for alle fodbold-fans.

Informationer og udgaver