Bøger / faglitteratur / analyser

1001 bøger du skal læse før du dør

Gennemgang af verdenslitteraturens værker, ordnet kronologisk. Illustreret med forfatterportrætter, filmplakater og illustrationer fra de omtalte bøger.

d. 22. sep. 2010

Anne-Meta Lind Brunsborg

d. 22. sep. 2010

Det er en bog, man kan orientere sig i vidt og bredt. Den bør findes i alle biblioteker til udlån og som opslagsværk.

Bogen er en fordanskning af den engelske udgave. Den indeholder 1001 beskrivelser af verdenslitteraturens værker med ca. 40 af de bedste eller mest markante danske bøger. Der vil altid være til- eller fravalg, man er uenig i, især når vi nærmer os vores egen tid. Dog er fx heller ingen af Bibelens bøger medtaget. Men vi får i bogen præsenteret et dejligt stort udvalg med beskrivelse af hvert enkelt værk. Vi starter ved oldtidens værker med det gamle assyriske epos Gilgamesh og slutter i 2009 med Byatts Børnenes bog. Over halvdelen af bogen er beskrivelser af bøger fra efter 1950. Det er hovedsageligt episk digtning/romaner, bogen indeholder dog ganske få skuespil. Lyriske værker må man lede efter andre steder. Der er en enkelt spalte til hvert værk, enten det er en lille bog på 100 sider, eller det er et mammutværk i flere bind. Beskrivelsen starter med ganske få oplysninger om forf., udg.år. og måske andre korte oplysninger. Herefter beskrivelsen af værket. Selve beskrivelserne er korte og præcise og angiver bogens temaer, stil, særkende og virkning på læseren uden et egentligt handlingsreferat. Fortegnelse over bidragsydere og registre.

Bogen er først nu oversat og bearbejdet m.h.p. danske forhold. Den engelske udgave findes på en række biblioteker.

En herlig bog til inspiration til såvel læsning som til oplysning om de enkelte værker.

Berlingske tidende

d. 26. nov. 2010