Bøger / skønlitteratur / digte

100 måder at sige jeg elsker dig : digte

Lettilgængelige digte om den af natur ofte uforløste kærlighed fra en moden kvinde til en gift mand.

d. 26. mar. 2013

Carsten Güllich-Nørby

d. 26. mar. 2013

Henvender sig til alle læsere af lettilgængelig lyrik. Vil især tiltrække modne kvindelige lyriklæsere.

Hanne Raunow debuterede med digtsamlingen Børnegru i 1983. Hendes seneste digtsamling er fra 2012 Blå timer hvor temaet er en "forbudt" kærlighed til en gift mand. Hendes nye samling har samme tema, og titlen lover, og samlingen rummer, en mangfoldighed af kærlighedserklæringer. Formen er ikke eksperimenterende, men lige at gå til. Digtene er korte med titler, og ordene flyder let. Der er glæde, begær og den iskolde bidende rationalitet som i digtet "Lig med": "Gift mand er/ lig med ensomhed/ Han har dobbelt/ Jeg har halvt". Når man læser samlingen er der en bittersød blåtonet stemning som i livets blues, når den både gør ondt og godt. For kærligheden, der formes af samlingens mange kærlighedserklæringer er altfortærende, og synes dømt til at være for altid uforløst, men dog accepteret af digter-jegets modne kvindesind. Det er den modne kærlighed som byder tidens tand trods, fx i "Klædeligt": "Du er forår/ for mig/ uanset/ om det knagfryser/ og dine tindinger er blevet lyse/ Alderen klæ'r dig.".

Kærligheden er fokus for mange om ikke alle digtsamlinger. Her et bud på moden kærlighed. Ingen oplagte at sammenligne med, men HR har desuden skrevet Blå timer og Liv : digte med samme tema.

Korte digte med meget gods mellem linjerne. Vil tiltrække modne kvindelige lyriklæsere, der findes på de fleste biblioteker.

Informationer og udgaver