Bøger / faglitteratur

100 hemmeligheder om at være mor : danske mødre går til bekendelse

Bekendelser fra danske kvinder om deres små og større kiksere som mødre, indsamlet anonymt og fortalt frit fra leveren og uden filter.

d. 17. sep. 2009

Ellen Lind Jensen

d. 17. sep. 2009

Til mødre med dårlig samvittighed.

Maren Uthaug har bl.a. skrevet Overlevelsesguide for mødre, 2006, som i emne minder om nærværende titel, men nok må betegnes som et mere seriøst indspark. Denne bog rummer citater fra anonyme mødre, der her bekender deres "synder" i forhold til de officielle standarder for god-mor-opfattelsen. Citaterne er inddelt i 3 afsnit: de hvide, de grå og de grumme. Vi får en smagsprøve fra hver kategori: "Jeg har aldrig nogensinde skoldet en eneste sut. Men jeg har altid ladet som om jeg gjorde det - især i mødregruppen." "Jeg har nogle gange været så desperat at jeg har stillet uret 1 time frem for at få ungerne tidligere i seng." "Jeg har hentet mine to grædende børn i børnehaven som de sidste fordi jeg var sammen med min elsker.".

Mor på høje hæle og Hvor lagde jeg babyen begge fra i år er titler, der med humoristisk distance bakker mødre op i, at det er okay at være uperfekt. Også disse to titler er dog mere seriøse tilgange end nærværende.

Anonyme mødre bekender deres større og mindre synder til glæde for andre mødre, der har dårlig samvittighed over ikke at være perfekte. Egner sig måske bedst som "mandelgave" til mødre (og fædre).