Bøger / faglitteratur / håndbøger

d. 15. okt. 1996

Birgit Sloth

d. 15. okt. 1996

Her kan nybagte forældre finde svar på de mest almindelige spørgsmål om pasning af deres nyfødte. De hundrede råd er opdelt i elleve overordnede emner: amning, fordøjelse, søvn, gråd, udvikling og stimulation, daglig pleje, påklædning, udstyr, samvær med andre, mad og sygdom. Rådene er lette at følge. Grundholdningen er, at forældre skal prøve sig frem ved at lytte til barnet og tro på, at de gør det rigtige. Bogen kan både læses i et stræk, og dermed give en grundlæggende viden, og bruges som opslagsbog. Forfatteren er praktiserende sundhedsplejeske, og hun skriver så alle kan forstå det. Problemet med denne bog er dog, at teksten for en stor dels vedkommende allerede findes i forfatterens Babyhåndbogen, 1995 og endda med præcis samme ordlyd. Hvis rådet ikke er direkte gengivet er det et sammendrag, og alle emneord fra stikordsregisteret findes i håndbogen undtagen rådet om brug af klapvogn. Den nye bog virker en anelse mere overskuelig, men er ikke nødvendig hvis biblioteket har nok af Babyhåndbogen. Bogen udkommer samtidig med 100 gode råd om børneopdragelse: op til 6 år af Sigrid Riise. De to bøger supplerer hinanden.

Jyllands-posten

d. 24. okt. 1996