Bøger / faglitteratur

100 genstande der formede anden verdenskrig : historien om verdens største krig fortalt gennem de ting, der var afgørende for den

Fortællingen om 2. verdenskrig ud fra konkrete genstande der havde betydning for krigens forløb, fx det britiske Spitfire fly og det tyske MG42 maskingevær.

d. 19. sep. 2013

Carsten Güllich-Nørby

d. 19. sep. 2013

Stor potentiel målgruppe blandt de mange historisk interesserede læsere, når det gælder 2. verdenskrig. Supplerende materiale til skoleopgaver fra og med folkeskolens ældste klasser.

En generalmajor og en senior militærrådgiver formidler historien om 2. verdenskrig på en ny måde. De samler 100 genstande og steder, der er med til forme 2. verdenskrig. 200 udvalgte fotos. Gasmasker til civile, den uhyggelige gule stjerne jøder tvinges til at bære, Neville Chamberlains famøse underskrift på "fred i vor tid" og Churchills berømte cigar. Som et kuriosum et foto af hans halvt røgede cigarer, der blev solgt på en auktion i 2011. Sådan blandes det kuriøse med det uhyggeligt alvorlige fx ovennævnte gule stjerne. En cocktail af en bog, der netop spejler de mange forskellige genstande, ting og steder, der former 2. verdenskrig. Der er fx også den tyske kodemaskine "Enigma-maskinen", ubåde, fly som Spitfire og Messerschmitt, våben som "sten guns" og "owen guns", landgangsfartøjer, "kamikazefly", dybdebomber og penicillin. Nogle fik et "Purple Heart" og andre et "Victoria-kors" og der er steder som Hitlers "Ørnerede" og en historisk lokalitet som "Maginot-linjen". Sidste genstand er atombomben med kodenavnet "Littleboy" kastet over Hiroshima.

Mange bøger om 2. verdenskrig, også mange fotos, men ikke andre som denne præsentation af 100 faktiske genstande og steder.

Spændende og fornyende formidling af historien om 2. verdenskrig. Læsere på mange biblioteker.

Jyllands-posten

d. 26. okt. 2013