Bøger / faglitteratur / bibliografier

100 års øjeblikke : Kvindelige Kunstneres Samfund

Historien om Kvindelige Kunstneres Samfund, der gennem 100 år har kæmpet for at kvindelige kunstnere bliver vurderet og anerkendt for deres kunnen og ikke deres køn, og om kvindelige kunstneres vilkår gennem tiden.

d. 14. okt. 2014

Sanne Caft

d. 14. okt. 2014

Er en kvindelig kunstner en rigtig kunstner? I denne jubilæumsantologi ses gennem 100 års historie på de grænser Kvindelige Kunstneres Samfund har flyttet i arbejdet for kunstpolitisk ligestilling. Til kunstinteresserede men også anvendelig ift kønspolitik og kvindekamp.

Ca. 400 siders illustreret gennemgang af den kunstpolitiske og kunstnerpolitiske faglige forenings historie, der viser, at Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS) i næsten 100 år har kæmpet for at kunstnere bliver vurderet og anerkendt for deres kunnen, ikke deres køn. Inddelt i 20 artikler af varierende længde og forskellige temaer. Mange af artiklerne tager udgangspunkt i tiden før og omkring dannelsen af KKS. Temaer er fx fokus på kunstkritikkens modtagelse af KKS' udstillinger, ligestillingen i dag og museernes indkøb af mandlig/kvindelig kunst.

Bogen gennemgår foreningens historie med mængder af detaljer og pointer som fx, at først i 1924 fik kvinder tilladelse (sic!) til at tegne efter nøgenmodeller på Kunstakademiet. Fyldt med lækre illustrationer og en omhyggelig, velskrevet og fagligt velfunderet tekst. Det er et vægtigt og vigtigt værk.

KKS er tidligere præsenteret i mindre publikationer, men denne mastodont af et værk omfatter hele historien og utallige aspekter som ikke før er belyst.

Berlingske tidende

d. 26. okt. 2014