100 års katastrofer : når menneske og maskine går fejl af hinanden

Siden luftskibe og fly omkring år 1900 erobrede luften, og skibene blev til flydende kolosser, har den lurende katastrofe været den teknologiske udviklings evige skygge. Titanics forlis lammede verden, men siden er vi gang på gang blevet mindet om, at tragedien aldrig er længere væk end et øjebliks uopmærksomhed eller et svagt øjebliks hovmod. I 100 års katastrofer beskriver historiker og forfatter Rasmus Dahlberg 11 af de seneste 100 års mest spektakulære katastrofer i dramadokumentarisk form. Vi er med på broen på Titanic i de skæbnesvangre minutter, før et isbjerg river skibssiden op. Vi er med raket-konstruktør Mikail Jangel helt ude på afyringsrampen den oktoberdag i 1960, da hele det sovjetiske rumprogram forsvinder i en gigantisk ildkugle, og vi er med fra det banale tab af en papkasse, til et inferno af ild og eksplosioner ryster Seest ved Kolding. Med sin store viden om katastrofe- og videnskabshistorie analyserer Rasmus Dahlberg de 11 katastrofers årsager og virkning og giver et bud på, hvilke katastrofer vi vil se i fremtiden.

d. 3. sep. 2012

Grethe Lorentzen

d. 3. sep. 2012

Denne bog vil blive læst lige så meget for underholdningens skyld, som for den gedigne fortælling om 100 års katastrofer, i hvilke den menneskelige faktor spillede en væsentlig rolle. Det er svært at forestille sig en gyser, der matcher denne i gys og gru.

Dahlberg er historiker ansat ved Københavns Universitet, og 1. udg. af denne bog var anledning til, at han også kom til at arbejde som kursusleder i sikkerhedskultur. I dramadokumentarisk form, og med mange interessante detaljer om personer, steder og historiske begivenheder, beretter Dahlberg om store katastrofer i perioden 1904-2004. Fælles for dem alle er, at menneskelige fejl spillede en stor rolle for igangsætningen eller forløbet. Historierne spænder over skibs- og flyforlis, raketopsendelse, giftudslip, togulykker, og den seneste store ulykke i Danmark, fyrværkerikatastrofen i Seest i 2004. I sin analyse af hændelsesforløb anvender Dahlberg en forenklet udgave af "Swiss cheese model". Fortællingerne er nervepirrende gode, og det gode billedmateriale understøtter historierne godt.

Opdaterer og revideret udgave af Den menneskelige faktor : historiens svageste led, 2004 med 2 nye kapitler (Titanic og Seest), samt nu med 100 QR-koder til film, dokumenter, websider, billeder og specialgrafik.

Dahlberg er en kapacitet i katastrofehistorie og tillige en glimrende fortæller. Begge dele forenes overbevisende i denne bog, hvis målgruppe er interesserede i katastrofers historie og fx læsere af "Illustreret videnskab".

Berlingske tidende

d. 10. nov. 2012