Bøger / faglitteratur

10 gode råd om innovationsledelse : få mere ud af de kreative processer

10 råd om innovationaledelse der illustreres med cases og uddybes med psykologiske og ledelsesteoretiske pointer.

d. 2. juni 2014

Birgit Hald

d. 2. juni 2014

Bogen er først og fremmest skrevet til ledere med ansvar for innovationsprocesser, men andre med interesse for de psykologiske faktorer der gør sig gældende i udviklingsprojekter, kan også få glæde af forfatterens råd og vejledninger der ikke kræver specielt forhåndskendskab til emnet.

Thea Mikkelsen (TM) er erhvervspsykolog og har i de sidste syv år næsten udelukkende beskæftiget sig med den psykologiske side af kreativitet og innovation. Hun har tidligere skrevet Kreativitetens psykologi : hvad du som kreativ bør vide om dig selv og din psyke, 2009. Bogen er disponeret omkring TM's 10 råd der spænder over emner som at sætte rammerne, udvælgelse af holdet, kommunikation, konflikthåndtering og personlig udvikling. Under hvert råd er indholdet opdelt i en forklaring, forslag til handling og et teoretisk afsnit med en case fra det virkelige liv der beskriver de tilhørende psykologiske udfordringer. Kapitlerne afsluttes med afklarende spørgsmål til innovationslederen og metodeforslag. Teksten er velskrevet og på et alment tilgængeligt niveau. Bagest er der litteraturhenvisninger.

Bibliotekerne har mange bøger om innovation, men med fokus på de psykologiske aspekter findes kun Innovationspsykologi, 2012, og Den kreative kraft i innovationsledelse : teori U's psykologi i praksis, 2010, der begge er på et noget højere akademisk niveau.

Det er en velskrevet og rimeligt nemt tilgængelig bog med fokus på de psykologiske faktorer der kan påvirke innovationsprocesser.