Bøger / faglitteratur / øvelser

10 bud på at lytte til kroppen : personlig stresshåndtering : omtanke og øvelser der nedsætter følelsen af stress

kapitler: om stress; kroppens signaler; at komme i dialog med kroppen; balance mellem ressourcer og krav; rytmer; anerkendelse og værdsættelse; vejledning til personlig stresshåndtering; 10 bud på at lytte til kroppen; opmærksomhed; åndedræt; enkel hvilkestilling; ryggen; genopladning; i positiv dialog med kroppen; genvej til indre ro; to i en om skulder og nakke; giv kroppen en god holdning; anerkend dig selv - tænk over dine tanker; krop- psyke og stress; om afspændingsprincipperne og deres oprindelse; noter; litteraturliste.

Ellen Lind Jensen

Ny stressbog, hvis målgruppe er den stressramte og den, der vil forebygge.

Det er ikke det enkelte menneskes ansvar, at det får stress, men den enkelte kan i vid udstrækning drage omsorg for sin egen og andres stresssituation. Bogens sigte er at skabe dialog mellem hoved og krop og få folk til at lytte til kroppens signaler. 1. halvdel giver generel information om stress, mens 2. halvdel består af øvelser. Forordet er skrevet af Jesper Juul, der har den ekstra pointe, at børn skal lære at stresse af, af deres forældre, og det kan de kun, hvis forældrene er i stand til se barnets stress og yde den nødvendige fysiske og psykiske omsorg. Bogens layout bærer præg af en grafisk designer, der har fået lov at boltre sig med firkanter, rammer, linjer og farver, så bogen præsenterer sig markant og anderledes.

Bøgerne om stresshåndtering er mange, og de er efterspurgte i bibliotekerne. Det vil denne bog også blive, idet dens udgangspunkt er kroppen, kropsfornemmelser og kropsbevidsthed. Der findes andre bøger med øvelser og meditation som modvægt mod stress. Fx Politikens bog om stress, 2006 og Stress af med meditation, 2005. Bogens mange øvelser er nemme at udføre takket være den medfølgende cd, der guider øvelserne, så man ikke selv skal huske på forløbet.

Overskuelig information og en række øvelser, der øger opmærksomheden på kroppen og giver afspænding. Dertil hørende cd med øvelserne guidet. Seriøs bog, der kan anbefales til enhver, der ønsker at påvirke egen situation.

Sygeplejersken

Årg. 108, nr. 3 (2008)