Bøger / faglitteratur / udstillingskataloger

10.000 timer : hvad er talent? (flere sprog)

Udgivet i forbindelse med udstilling.

Er talent udelukkende medfødt eller modnes det gennem undervisning og hårdt arbejde? I denne udstilling sættes 22 kunstneres modne værker sammen med eksempler på deres tidlige børnetegninger, og bogen bringer interviews om, hvordan de udviklede sig.

d. 13. jan. 2015

Jørgen Bartholdy

d. 13. jan. 2015

Er talent udelukkende medfødt, eller modnes det gennem undervisning, erfaring og hårdt arbejde? Denne bog, som udgives i forbindelse med en udstilling på Trapholt om kunstneres talent, vil interessere både folk med en generel interesse for talentforskning, moderne kunst og udstillingens gæster.

Kunstmuseet Trapholt viser i foråret en udstilling, hvor 22 kunstneres modne værker sammenstilles med eksempler på deres tidlige børnetegninger. Udstillingen ledsages af dette "katalog", der bringer interviews med 22 kunstnere om, hvordan de udviklede sig, hvem der støttede dem, og hvordan de i øvrigt ser deres barndoms tidlige kunstfrembringelser. Udover dette indeholder bogen 3 længere artikler af hhv. Karen Holdaway, Anette Højlund og Claus Buhl om hhv. udstillingen, kunstuddannelse og talentudvikling. Det hele er gennemillustreret på et niveau, der matcher forventningerne til et kunstmuseum.

Smuk og velskrevet bog, hvor interviewdelen vil fange kunstinteresserede, mens de indledende velskrevne kapitler har relevans for folk med interesse for talentudvikling - især indenfor kunstverdenen.

Talentudvikling fylder en del for tiden. Claus Buhl, der også yder et bidrag her har skrevet , som giver et dybere indblik i talentforskningen.

Politiken

d. 31. dec. 2014