Bøger / faglitteratur / billedværker

1. verdenskrig i billeder

Den hollandske historikers anderledes - og ofte provokerende - behandling af krigens gang set fra en ny og kritisk indfaldsvinkel. Med mere end 800 originale fotografier fra 1. verdenskrig.

d. 9. nov. 2005

Knud Weile

d. 9. nov. 2005

Det er med en vis forventning, at man åbner dette 2,7 kg tunge billedværk på 600 sider om en af verdenshistoriens mest skæbnesvangre perioder. Efter kort tids læsning må man imidlertid konstatere, at fremstillingen af de historiske og militære begivenheder under og omkring 1. verdenskrig skæmmes og forvanskes af den upræcise oversættelse. Bogens hollandske forfatter fortæller med mange detaljer om krigens forløb men med noget forenklede årsagssammenhænge, der fx gør Entente-magterne til de hovedskyldige bag krigsudbruddet i 1914. Tekst og illustrationer hænger ikke godt sammen, man savner forklarende kort, og forfatteren eller nok nærmere oversætteren savner i beskrivelsen af de komplicerede alliancesystemer og krigsoperationer forståelse for både tidsbillede og militære forhold. Bogens mange s/h fotografier, der stammer fra samlingerne på Imperial War Museum, er bogens hovedaktiv. Trods korte og ofte intetsigende billedtekster viser de virkelig skyttegravkrigens gru og de forfærdelige menneskelige lidelser under den første verdenskrig. Der er i de sidste par år udkommet en håndfuld udmærkede skildringer af 1. verdenskrigs historie på dansk. De suppleres af dette store billedværk, med dets mange autentiske krigsfotografier, men tekst- og indholdsmæssigt fungerer bogen som sagt ikke så godt og bør derfor ikke stå alene.

d. 3. mar. 2006

Jens Kaiser